Som Service Delivery Manager behöver Ronnie Tucakovic komma kunderna inpå skinnet

Det är inte frågan om huruvida Ronnie Tucakovic trivs med sitt jobb. Det är det ingen tvekan om. Men hur ser han egentligen på sitt uppdrag som Service Delivery Manager, och hur vinner kunderna maximal nytta av hans position i leveransledet? Det, och värdet av att kommunicera med sina kollegor, pratar gärna Ronnie om.

Ronnie Tucakovic har under sina 10 år på Saldab haft förmånen att göra det mesta. Med bakgrund som it-konsult har han varit inne och petat i nästan allt som över huvud taget har gått att peta i. Det är något han har stor nytta av i hans nuvarande roll som leveransansvarig för kunder som CMP, Nämndemansgården och GDL.

Kunden ska aldrig halka efter

”Min första prioritet är så klart att säkerställa att vi levererar i enlighet med det som vi har avtalat med kunden”, säger Ronnie. ”Men annars vill jag mest förstå var kunden är på väg och i vilken riktning de utvecklas i. Tack vare min tekniska bakgrund kan jag ge mig in på det men utan att behöva djupdyka på protokollnivå.”

Lyssnar man på Ronnie får man känslan av att hans uppdrag handlar om att inhämta och distribuera information så att allting i slutändan faller så väl ut som möjligt för kunden. Att gentemot kunden gå så långt in som möjligt och sedan komma ut med så mycket som möjligt.

”Lite så är det,” säger Ronnie. ”Ju längre in i organisationerna vi kan komma, desto mer träffsäkra blir våra förslag och identifierade utvecklingsmöjligheter. Kunden ska aldrig behöva halka efter. Då behöver vi också finnas där”.

Men det handlar inte bara om att förstå framtida behov. I en större mening ligger det på Ronnie att se till att alla som har något med kunden att göra är i rätt linjerade mot den utifrån sin specifika skärpa.

”Det är inte självklart att konsulter som är ute och jobbar tillfälligt hos en kund vet vad det är de vill uppnå där. I detta ligger det en utmaning för mig i att förmedla det vi ska göra för en kund in till oss och vår organisation och sedan ut i varje fingerspets”, säger Ronnie.

Stolt över laginsatserna

Ronnie talar också mycket om de målinriktade och kollegiala samarbeten som ligger bakom varje leverans. För honom är teamet och kollegorna en stor drivkraft.

”Ibland tittar vi på det vi ska leverera och förstår att vi har en utmaning framför oss. Men så träffas vi i teamet och pratar med varandra, och så hittar vi de här lösningarna, en efter en, som får allting att funka”, säger Ronnie.

”Ta Modern Workplace”, fortsätter han. ”Det är klienthantering med ett väldigt modernt tänk. Enkelt, säkert, effektivt, managerbart, och uppdaterat. Och mot kunden är ju detta en fint paketerad tjänst, men maskineriet bakom det är desto mer komplicerat med många olika kompetensgrupper som jobbar hårt för att få ihop det hela sömlöst för kunden. Det är verkligen en team effort att få ut det här på bästa sätt, och jag är stolt över att vara en del av det”, säger Ronnie.

Annars är det responsen från kunderna som verkligen motiverar Ronnie. När allting träffar rätt. Och när kunden kommer och säger ”det är därför vi är hos er – för det fungerar så jäkla bra!”

”Det är underbart att kunna förmedla sådant tillbaka till vår organisation. Lägger man ned sin själ i att något ska bli bra så betyder det väldigt mycket”, säger Ronnie.

En teknikfrälst organisation

Ronnie öser gärna beröm över sina kollegor på Saldab och kan se tillbaka på nära ett decennium av ”rätt folk och rätt mindset”. För nog är det så att en av Saldabs framgångar alltid legat i personalen och förståelsen sinsemellan mellan olika personer, kompetenser och grupper.

”När jag säger att alla här alltid drar åt samma håll så förstår jag att det kanske låter som en kliché, men det är så det är”, säger Ronnie.

”Sen har vi såklart en fördel av att alla här är fullständigt tekniktokiga. Vi älskar ny teknik, vi älskar också gammal teknik – framför allt älskar vi bra teknik”, säger Ronnie. ”Vår målsättning är att alltid anpassa de tekniska lösningarna på bästa sätt utifrån kundens behov och önskemål. Med vår personal, vårt mindset, och vår teknikexpertis, har vi alltid varit spot on med detta.”