Ett ledarskap för alla

Intervju med Saldabs konsultchef Fredrik Borg
Kontakta mig!
Saldab Fredrik Borg

Trots att Fredrik Borg kommer från teknik- och hårdvaruhållet är det tydligt att det är ledarskap som är hans passion i yrkeslivet. Genom sin roll som konsultchef på Saldab har han också lyckan att få jobba med det dagligen.

Fredrik började i sin nuvarande roll vid årsskiftet, men hans historia med Saldab sträcker sig mycket längre tillbaka i tiden. För 10 år sedan drev han ett eget framgångsrikt bolag inom konferens- och mötesteknik som slutade med att företaget och han själv integrerades in i Saldab. Intresset för ledarskap var emellertid starkare än intresset för produkter, så när möjligheten för en chefsposition på Casino Cosmopol dök upp tog han den – och stannade i 10 år.

På casinot hade Fredrik rollen med den ovanliga titeln kassachef som han själv beskriver som ”en slags operativ ekonomichef”, vilket ärligt talat för tankarna direkt till Robert DeNiros rollfigur i Casino. Tillbaka på Saldab är Fredrik nu chef för en konsultorganisation med stor bredd både i ålder, kompetenser och personligheter.

”För mig handlar ledarskap om att möta människan. Det är dessutom något som på sätt och vis är inbyggt i Saldabs kultur. Vi vet inte vilka kunder vi kommer ha i framtiden. Vi behöver alla typer av människor och kompetenser”, säger Fredrik.

Ledarskap som begrepp har i modern tid fått ungefär samma status som bantningskurer. Det är mycket mode och missionerande, och någonstans där slutar människor ta det på allvar. Fredrik erkänner att han själv under de senaste tio åren säkert gått sex olika ledarskapskurser och alla med olika inriktningar. Vid det här laget är det inte så konstigt att han ogillar metoder och epiteter.

”Men skulle jag ändå beskriva hur jag jobbar skulle jag vilja kalla det för individanpassat ledarskap”, säger Fredrik. ”Mitt jobb är att utveckla våra konsulter och att säkerställa att vi har rätt kompetens, men viktigast av allt är att få människor att trivas på sina jobb. Det handlar i grund och botten om väldigt vardagliga saker. Att vara tillgänglig. Att stanna upp, att lyssna, att underlätta.”

Saldabs konsultorganisation är uppbyggd av kompetensgrupper som konsulterna själva väljer efter vilka områden de tycker är viktiga att jobba med. Kompetensgrupperna har ett nära utbyte med produktrådet som läser av och analyserar marknaden, och tillsammans utgör de en slags idéverkstad där många nya och användbara tjänster och produkter blir till.

”Men att driva en kompetensstyrd verksamhet ställer en del krav på vår förmåga att utveckla kompetenser i rätt riktning”, säger Fredrik. ”Samtidigt som vi coachar våra medarbetare att utvecklas i det de är intresserade av kan vi inte bygga vår verksamhet på vad vi tycker är roligt just nu. Det är en balansgång.”

Fredrik ger intrycket av att han tycker det är något av en lyx att vara konsultchef på Saldab. Han berömmer kompetensen hos sina medarbetare, men framför allt är det drivet och engagemanget han värdesätter.

”Här finns en sådan inneboende vilja att lära sig mer, lösa problem och se effekterna av det man gör. Och även om vi har vuxit och förändrats har vi lyckats bibehålla känslan och närheten till kunden, och även känslan för oss själva. Kanske handlar det om att kunden får vara den den är, och våra medarbetare får vara dem de är”, säger Fredrik.

Självklart står branschen inför många förändring och av dem är kompetensförsörjning något av ett problemområde. Det är möjligt att det är engagerande ledartyper som Fredrik som är en del av lösningen på det.

”Det är ingen hemlighet att hårdvara och operativsystem inte har samma attraktionskraft som spel- och underhållningsbranschen, där mycket syns och hörs och det finns starka branschorganisationer. Vi måste bli bättre på att locka människor i ett tidigt stadium och visa betydelsen av vad vi sysslar med”.